Day 3 : Muslim Trip in Kyushu Japan (Kagoshima)

Day 3 : Muslim Trip in Kyushu Japan  | Salam. Hari ketiga adalah hari yang tak berapa nak baik sangat sebab kami menerima berita yang Kyushu akan dilantan typhoon means taufan. Keadaan pada hari ketiga pun hujan sepanjang hari so kami berpayung je lah waktu ni hehehe.

1) Nagasakibana
Ryugu Shrine adalah temples yang dibina dengan moden untuk menunaikan hasrat oleh lagenda Urashima Taro, yang dikatakan telah datang dari kawasan ini. Kisah dongeng Urashima Taro melibatkan menyelamatkan penyu kecil daripada diganasi oleh anak-anak nelayan. Sebagai balasan, penyu (atau dalam beberapa versi penyu yang lebih besar yang muncul pada hari berikutnya) mempelawa Taro untuk Ryugu Palace di bahagian bawah laut, di mana dia bertemu Otohime (Princess Toyotama), penjelmaan yang indah dari penyu kecil Taro telah diselamatkan
 Kalau nak tulis wish boleh tulis kat kertas suci mereka ni dan ikat kat sini
 Tulis nama pasangan atau wish kat shell. Tapi yang muslim yang terpedaya lak. Sekadar suka2 je.
Masing-masih nak tulis nama bini, nama member and so on
 Lepas dah letak semua wish boleh ketuk tali ni.

2) Chiran Peace Museum for Kamikaze Pilots
Pangkalan udara di Chiran, Minamikyushu, di Satsuma Semenanjung Kagoshima, Jepun, berkhidmat sebagai tempat berlepas selama beratus-ratus Serangan Khas atau sorties kamikaze dilancarkan pada bulan-bulan terakhir Perang Dunia II. Sebuah muzium keamanan khusus untuk juruterbang, Muzium Chiran Peace untuk Kamikaze Pilots (知 覧 特 攻 平和 会館 Chiran Tokkō-Heiwa-Kaikan?)

Bila masuk je museum ni, bertempek gambar askar-askar yang terkorban dalam peperangan. Yang sedih tu, koleksi surat terakhir daripada askar-askar kepada keluarga, ibu bapa, isteri, abang adik kakak, surat yang ditujukan buat keluarkan dipaparkan di muzium ni.. Surat-surat tu boleh dibaca tau sebab dah translate ke english..

Bila baca surat tu, uzu rasa sangat sebakkk yang mata. Betul-betul mata mengalir.. Bayangkan lah kita tahu kita nak mati, so kita tulis surat ke family kita, like seriusly diorang dalam surat tu dah sedia nak mati dalam peperangan. Perghhhh siyes ahh sedih sangat.. Dalam muzium ni tak boleh ambik gambar so ambik gambar kat luar muzium je.
 terjakun nampak rama-rama
Kredit gambar : Lan Careno
Ni lah replika kapal-kapal terbang yang digunakan untuk berperang.

3) Samurai Residence
Samurai Aizu samurai tinggal di Samurai Residence ni. Ia berkhidmat sebagai suku daripada samurai yang paling penting dan paling tinggi kedudukan di rantau ini, dan juga keluarganya, pekerja, dan hamba. Kompleks asalnya telah dibakar semasa Perang Boshin pada tahun 1868, tetapi telah dibina semula dan dilengkapi dengan meniru penampilan dalam Tempoh Edo.

Kerana prestij samurai dan saiz rombongan beliau, kediaman samurai yang agak luas. Terdapat berpuluh-puluh bilik dan bahagian yang berbeza, termasuk taman, bilik tetamu, rumah teh, pelbagai memanah dan sebuah kilang beras. Di dalam kebanyakan bilik terdapat mannequins daripada bekas penduduk menggambarkan sama ada adegan tipikal kehidupan harian atau peristiwa-peristiwa sejarah dramatik.

Kalau nak p Samurai Residence ni pegi lah waktu musim bunga sebab tempat ni akan penuh bunga dan cantik sangat! Kami pegi waktu takde bunga so semua laman pun menghijau je. Somok jejalan kat sini boleh ambik gambar cecantik. Kawasan ni luar dan dilindungi dengan pagar. Boleh sesat kalau yang pergi sini tanpa map. Besar gila.

4) Lunch Di Chiran Paradise
Menu-menu yang ada dihidangkan disini muslim friendly food. Means halallah kekdahnya.. Antara menu yang ada ialah, Kanpachi, Tempura, Green Tea, Buck Wheat Noodle , Rice dan Soup.
Wahhhh sonoknya boleh masak-masak. Btw dalam kuali tu bukan minya, dalam tu green tea

Yang sedap tu ikan salmon. Wowwww
 Semua makan yang jenis halfcook. Macam makan sushi.
5) Karukan factory
Salah satu tempat yang sangat menarik sebab melawat kilang buat glass atau pun crystal. Perniagaan ni adalah perniagaan terawal selepas peperangan suatu ketika dahulu. Nama kaca-kaca ni Satsuma Kiriko.

Di sini kami diberi peluang untuk belajar macam mana cara-cara buat glass, macam mana potong, macam mana bentuk dan akhirnya proses mengilatkan glass tersebut yang mana tempoh untuk glass ni shining mengambil masa 3 bulan.
Antara contoh-contoh yang suda seiap dibentuk. Ada clips, ring, rantai dan macam-macam lagi
Rupa glass/kaca yang belum dibentuk
Kena suruh pilih bentuk dan warna yang kita suka. Huhu sonok dapat free
Orang first yang menjadi sukarela membentuk mendesign sendiri glass tersebut. Al last bangga kena puji sebab dipuji pandai guna mesin tu haa. Hahaha ok im fast learner.
gigih ni demi loket loket lawa. haha.
pekerja sedang mencorakkan cawan


Antara cawan-cawan yang belum polish.

Lepas setel mengambil pengalaman membuat glass/kaca/crystal sendiri, kami dijemput ke galeri yang menyimpan pelbagai design yang sudah siap sedia dijual. Ada yang not for sale. Cantik-cantik pulak tu.
pasu yang menarik perhatian. Uzu ada nampak pasu ni kebiasaannya ada di hotel-hotel mewah sekitar jepun.
Harga perhiasan ini dalam lingkuang RM200 ke atas. Ada yang sampai ribu ribu.. Tak sangka hiasa glass ni sangat bernilai harganya.. Rasa bertuah sangat-sangat sebab dapat free 3 jenis design. Wah!!

6) Dinner di Restoran Menya Kirin.
 Malam tu kami makan yang berasaskan ramen..Ramen halal jepun, Uzu tak tau apa itu ramen, tak pernah nak tahu.. Tak minat nak tahu.. Hari tu terpaksa makan sebab takde makanan lain. Ada 2 jenis menu yang kiterang order. Ramen dan Soy Source Ramen.
Ramen ni ada tahap kepedasan dia. Dia mengikut nombor. 1, 3 ,5, 8 ,10, 20, 30,40,50. Diorang lak try ramen tahap 3 dan 5. Perghhhh katanye pedas not bad. Tak tau lah yang tahap 50 tu camne tahap kepedasannya. Hahaha orang jepung memang suka makan pedas-pedase eh?
 Soy Source Ramen.

7) Menginap di Hotel Syiroyama
Hotel Shiroyama Kagoshima terletak di puncak bukit yang dipanggil "Shiroyama" di tengah-tengah bandar, di 108 meter di atas paras laut, menghadap ke latar langit bandar dengan pemandangan Mt.Sakurajima (simbol Kagoshima) dan Kinko bay.Terdapat juga terbuka air panas mandi yang menawarkan pemandangan indah, diberi makan oleh air dipam dari 1000 meter di bawah tanah.
 sangat bangga bila ada ruang solat di hotel jepun, hoter bertaraf first class di area Kogoshima ni..
 Harga semalam RM300+
Fuhh selesai update entry hari ketiga di Kyushu Japan. Nantikan entry  hari ke-4 pulak! Hewhew. Ok sonok dapat stay kat first class hotel di Kagoshima.. Terbaikkkkkk! Ok lah salam.

Special Thanks to :
Tourism Japan For Muslim Trip at Kyushu Japan

4 comments