Gereja Tua Dijadikan Masjid di Kota Kinabalu, Sabah


Mungkin ramai orang yang tidak mengetahui bangunan yang berdiri segak, berwarna putih konkrit atas bukit menghala ke Bandaraya Kota Kinabalu adalah sebuah bangunan Gereja Tua seperti yang tertera didepan menara bangunan tertulis 3 huruf iaitu SDA atau 'Seventh Day Adventist' Church. Untuk pengetahuan anda, Lambang tiga huruf itu "SDA" disingkatkan menjadi "Syurga Dan Akhirat".

Apa yang menarik disini ialah betapa murninya jiwa dan naluri orang kita sehingga Gereja yang pada asalnya di jadikan sebuah Masjid tempat orang Muslim beribadah.

Saya amat bersyukur kerana dilahirkan sebagai orang Sabah yang punya didikan dengan penuh kasih sayang sejak turun temurun lagi. Orang sabah semua bersaudara lagi pun dari dulu hingga sekarang sabah ada ikatan kekeluargaan yg sgt kuat dan inilah yang menjadikan penduduk Saah tidak benci membenci antara satu bangsa dan agama yang lain ibarat cubit paha kiri paha kanan pun terasa juga.

Persoalannya yang timbul ketika ini, bolehkah gereja ini digantikan dengan Masjid tempat orang Islam beribadah ? Mohon pencerahan pihak yang tahu tentang isu ini. Semoga ia dapat membantu kami orang-II yang berada di Sabah.

19 comments