Tempat Menarik Di Sapporo Hokkaido Japan 2018 ( Autumn )


Tempat Menarik Di Sapporo Hokkaido Jepan 2018 ( Autumn ) | Salam.. Alhamdulillah murah rezeki uzu sebab dapat ke Japan untuk kali ke empat.. Hihi Mula-mula uzu p Osaka Japan travel sendiri dengan kengkawan blogger, kali kedua, ketiga dan ke empat uzu dapat jemputan Fam Trip under Japan Tourism. Kali ni daapat jemputan dari Sapporo City, Hokkaido Japan. Thanks for invitation :)

Uzu ke Sapporo ni kejap je short trip dari 21-24 October 2018. 2 hari je uzu dapat jejalan kat Sapporo sebab 1 hari untuk datang, 1 hari untuk balik. Hihi perjalanan kan jauh so trip jadi pendek. Apa pon uzu enjoy sangat-sangat sebab dapat pengalaman baru lagi-lagi bila dapat bercuti waktu musim luruh hehehe..

Perjalanan uzu dari KL ke Hokkaido Japan mengambil 7 jam 20 minit. Flight uzu tengah malam so sampai Hokkaido awal pagi.. Sampai-sampai je airport Chitose, tak sempat nak mandi hahaha cuma tukar baju ,  berus gigi, cuci muka dan pakai mekap baru.. Untuk bercuti ke luar negara, apa yang paling penting ialah Pocket Wifi . Dalam fam trip ini ada di sediakan Pocket Wifi tapi uzu bawak Pocket Wifi sendiri, sewa kat Travel Recommends :) Kalau korang tak bawak Pocket Wif i dari Malaysia, boleh sewa on the spot kat airport..
Mobile Wifi Rental
 Boleh booking awal atau walk in je untuk sewa pocket wifi..

Tour kami bermula dengan berjalan-jalan dan melihat airport baaaru iaitu New Chintose Airport.  Kat airport baaru ni besar tau! Haa nak jalan-jalan kat airport yang serupa mall, kena letak dulu bag kat tempat letak bag sementara ni.. Dah letak beg kat sini, jommm jalan-jalan kat airport baru yaay

Tempat penyimpanan Sementara, nak bag wrapping pun ada..


1. New Chitose Airport Tour

Airport baru ni istilaahnya macam KLIA lah ada tempat shopping bagai. Tapi takde entertainment. Haaa kat airport ni, sementara tunggu next flight atau transit lama sangat, so boleh hilangkan raasa penat dalam flight dengan jejalan di Chitose Airport. Kat sini ada kedai makan best, kedai hello kitty, doraemon, dan macam-macam lagi :) Kalau sesiapa jumpa roti ni, boleh beli. Selalunya memang orang beratur panjang nak beli bun ni ..
bun berperisa red bean..
bun berperisan jagung. Jagung dia banyak ! Haahaha
 Tempat makan sedap kat sini. pelbagai jenis ramen dari pelbagai negeri hehe. Non halal huhu
 Yang bawak anak-anak boleh singgah sini  okay hehehe
Selain dari hello kitty,  Doraemon pon ada tau!
 Confirm budak-budak suka bila masuk happy musical ni .. Comel  hehe

2. Makan Tengahari Di Sapporo Central Fish Market

Pasar ni sangat-sangat popular kat Sapporo sebab boleh menikmati nasi dan sushi sashimi yang freshh taauu haa sebab ia semuanya makanan laut segar yang baru saja tiba dari pelbagai bahagian di Hokkaido pada waktu pagi.. Bukan je boleh dapat makan seafood fresh, juga boleh cendermata makanan laut yang dikeringkan.. Jom tengok apaa yang uzu order untuk makan tengahari ni :)
Bowl of rice topped with seafoods (3210 Yen) Nasi dan pelbagai jenis seafood! Sedap hehe
Sliced raw lie squid ( 2000 Yen ) Ni sotong hidup di potong dan dihidang terus. Sedap!
Charcoal Grilling ( 1050 Yen )
 Sliced raw fattiest tuna ( 2500 Yen )

Makanan yang uzu tak sampai sekarang teringat-ingat ialah seafood kat sini lah. Semua mentah-mentah taw. Raw seafood.. Ada juga yang grilled tapi mostly mentah. Haa kat japan lah uzu start belajar makanan raw seafood. Hihihi tak sangka sedap pulak ! Yang penting kena cicah dengan sos diorang . Perrghh terbaik hehe :)

Alamat : Kita 11-jo Nishi 21-chome, Chuo-ku, Sapporo
Waktu Operasi : 6 Pagi - 5 Petang ( Setiap hari buka )

3) Hokkaido Shrine


Hokkaido Shrine dibina pada tahun 1869 selepas Maharaja Meiji memutuskan bahawa "tiga dewa perintis" diabadikan untuk menaikkan semangat para perintis. Hakim Yoshitake Shima, yang telah melakukan rekabentuk pusat kota Sapporo pada waktu itu, memilih Maruyama, yang dikelilingi oleh gunung-gunung di tiga sisi dan terbuka ke dataran di satu sisi, sebagai tempat kuil baru.

Kewujudan bersinar yang didedikasikan kepada dewa-dewa Shinto bukan sahaja menawarkan sokongan rohani kepada para perintis, yang menghadapi kesulitan dalam membersihkan hutan dara, tetapi juga berkhidmat sebagai tempat perhimpunan untuk bertemu. Pada tahun 1964, Maharaja Showa meluluskan tambahan tambahan Maharaja Meiji, oleh itu Kuil Hokkaido kini memelihara empat tuhan.

Dewa pelindung, yang telah menyelidiki pembangunan Hokkaido dan kebahagiaan rakyatnya, terus memainkan peranan penting dalam kehidupan warga Hokkaido - terutama pada Hari Tahun Baru, sehari sebelum permulaan musim bunga, dan semasa eksorsisme dan pernikahan. Kuil yang kaya dengan alam semula jadi, di mana pelawat mungkin melihat tupai liar, menarik ramai pelawat pada musim bunga apabila bunga ceri dan plum berkembang secara serentak.
Hokkaido Shrine 

Itu lah sejarah Hokkaido Shrine .. Setiap kuil mesti ada sejarah masing-masing.. Antara tempat yang wajib di kunjungi sekiranya korang datang ke Sapporo :) Kat sini pemandangan cantik waktu musim bunga, sebab akan mengembang pokok cherry dan bunga nya :)
Pintu masuk  dan keluar Hokkaido Shrine 
 Pemandangan dari sisi kuil
 Matahari terik so gambar cantik :) hehe
 Suka dengan rekabentuk kuil ini :)
 Cantik kan? Heheheh 
 Kat sini juga boleh letak wish korang. Nanti akan dimakbulkan ( Islam jangan percaya lak)
 Ramai pengunjung buat wish :)
 Uzu tak faham baca tulisan japan hahahaha
 Ni blogger malaysia juga tapi based Singapore hihi diaa tengah menyumbang

Bayaran Masuk : Free
Alamat : Miyagaoka 474, Chuo-ku, Sapporo
Waktu Operasi : Summer Season ( 6 Pagi - 5 Petang ) , Winter Season ( 7 Pagi - 4 Petang)

4) Shiroi Koibito Park

Sampai-sampai je terus "wahhhhhh !!! " bapak cantik ! Sape yang pernah p Colmar Bukit Tinggi mesti akan familiar dengan reka bentuk bangunan english. Kat sini, macam satu taman alam fantasi budak-budak, so yang ada budak mesti suka masuk sini. Hehehe. Taman ni penuh dengan bunga-bunga, tempat ambik spot gambar cantik juga design dia macam rumah gula-gula. House of candy lah kekdahnya macam tu. Hihihi uzu pon seronok masuk sini.. 
Shiroi Koibito Park
Bangunan ni lah macam design bangunan colmar bukit tinggi hehe
 Taman dihiasi dengan bunga-bunga yang cantik hehe
 Comel kan tempat ni? Hehehe
 Uzu sukaa bungaa OMG hehe
 Kat sini lah uzu jumpa maple tree..
 First time uzu tengok musim luruh. Cantik hehe
 Zoom in sikit maple tree taadi hehe
Kat sini ada tempta lepak santai-santai . ada cafe boleh hi-tea
 First time tengok apple yang masih kat pokok hehe
aaarghhhh cantiknya bunga kat sini. Spot ambik gambar terbaik tau!
 Menara jam. Wahhh cuaca cantik dehh
 Fuh sempat juga uzu aambik gaambar kat sini hehehe

Kat Shiroi Koibito Park ni aada tempat solat lelaki perempuan, ada cafe, ada kilang buat gula-gula, daalam bagunan tu ada kedai cenderahati so boleh shopping kat dalm tu hehe :) 

Bayaran Masuk : 600 Yen
Alamat : Miyanosawa 2-jo 2-chome Nishi-ku,Sapporo 063-0052
Waktu Operasi : 9 Pagi - 6 Petang

5 ) Sapporo Jozankei Onsen


Tempat menarik untuk mandi air panas . haa bagi yang tak tau, Japan ni banyak hot spring. Tempat mandi open , diorang bogel je mandi kat sini. Hehehe betul.. Uzu selalu je tengok.. Hahaha diorang tak malu langsung sebab menjadi budaya dah terbiasa dari kecik sampai mak nenek mandi di public bath. Nasib baik waktu uzu kat sini tak nampak lah orang mandi bogel. Uhukkk .
Subhanallahh..
Cantik ..seriuss.. uzu jatuh cinta dengan autumn hehe

Btw Sapporo Jozankei Onsen ni famous hotspring di Hokkaido.. Di daerah ni terdapat 56 punca air panas sekitar Hokkaido..Hot spring ni bagus tau untuk kesihatan.. haaa memandangkan ada tempat menaarik di sekitarnya , kami jaalan-jalan tengok pemandangan musim luruh ! Cantik baq hangg!
 Ada jambatan yang menghubungkan sungai. Spot best ambik gambar :)
 Kat bawah tu lah kawasan orang mandi bogel haha
 Aliran air sungai...
 Ini lah jambatan cantik tu. Terbaik hehehe
 wahhh yang suka nature macam tu mesti tergamam dengan view ni hehe
 Mapple tree aummm nak bawa balik boleh?
 Speechless dapat tengok bunga musim luruh ni :)

Bayaran Masuk : Free
Waktu Operasi : -
Alamat : Jozankei Onsen Higashi 3-chome, Minami-ku, Sapporo

6) Kokoro no Sato Jozan


Dah penat berjalan, hihi of coz ni ini lah waktu paling ditunggu-tunggu! hehehe kaki uzu dah penat berjalan ni seharian. Ini lah tempat paling best untuk foot bath di kolam kecik air panas. Merelaxkan diri, kaki dan minda sambil lepak kat sini. Tempat lepak tu ada di dalam atau diluar..Uzu lepak kat luaar walaupun cuaca sejuk . Sejuk sejuk pekena hot food bath memang terbaik !
bahagian luar ada pemandangan macam ni hehe
 Boleh dating sambil tengok daun yang mula menguning..
 Fuh uzu pon tak ketinggalan nak merasa foot bath. yang penting bersih ye hehe

Bayaran Masuk : 1500 Yen
Waktu Operasi : Sepanjang hari 10 Pagi - 6 Petang
Alamat : Sapporo, Hokkaido , Minami-ku Jozankei Onsennishi 4-chome372-1

7) Jozankei Toyohira River Canoe


Pengalaman yang best sekali bagi uzu, dapat merasai pengalaman river canoe ni. hehe uzu tak sangkaa dia punya syokk , excited lain macam sebab dua-dua first time. canoe-iing dan tengok musim luruh depan mata hehehe... Uzu suka nature , juga suka aktiviti lasak so uzu enjoyyyy dengan aktiviti ni hehehhe :)

untuk river canoe ni kami mengambil masa sejam lebih, dengan kayuhaan kira-kira 1KM  tau! Ini bukan kayak tau.. Kayak airnya deras, ini canoe lain. Air sungai kat sini pon macam tak bergerak, dia selamat lah kalau kanak-kanak nak main benda ni. Hehehe.. So sambil-sambil tu boleh enjoy the view , hidup udara yang segar walaupon sejuk haahaha..
sebelum main benda ni ada guide yang bagi instruction..
 Boleh kayuh slow slow sambil ambik gambar hehe
 Hi blogger sebelah :p
Yang best tu bila guide pandai ambik gambar on point hehe

Bayaran Tour: 3000 Yen Dewasa, 2000 Yen Budak Sekolah
Waktu Operasi : 10 Pagi - 2 Petang ( Jun - October )
Alamat : Sapporo Minami-ku Jozankei Onsenhigashi 3-chome

8) Hill of Buddha


Hill of Budddha adalah satu tempat yang cantik dan unik bagi uzu. Tempat n dibina untuk tempat sembahyang, juga tempat untuk dilawati..Ia dibina oleh Arkitek Tadao Ando . Rekabentuk yang spektakular. Bulatan membulat. Ia dbina di atas bukit. dah disekeliling kuil ini ditanam dengan pokok lavender.. Cantikkk bilaa bunga lavender tu berbunga mekar..
Ia dibina 15 tahun yang lalu..
 Juga kat bawah ada 40 meter tunnel..
 Besar tau patung ni...
 Yang non muslim boleh sembahyang sini k hehe



Bayaran Masauk : Free
Waktu Operasi : 
Alamat :  2 Takino, Minami-ku, Sapporo 005-0862, Hokkaido

9) Sapporo Downtown


Ini pemandangan ketika siang di area Sapporo Downtown. Kat sini boleh lawati ketika malam juga siang. Tempat ni famous tau kat Sapporo. Tempat nak shopping, hotel pon banyak kat sini, public transport dan sebagainya hehe. Boleh tengok kereta orang jepun. Petak petak haha tapi comel :)
Jalan-jalan di area downtown terjumpa kedai makan famous (non halal) 
Jalan-jalan cari makan halal..
Jumpa satu kedai ramen no pork..
 Banyak artis malaysia singgah makan sini.. no pork
 Jangan lupa try dumpling haha pedas nak mampus !

10) Mt. Moiwa 


Gunung Moiwa (藻 岩山, Moiwa-yama) adalah salah satu daripada beberapa gunung kecil hutan barat daya di tengah Sapporo. Gunung ini adalah tempat bersiar-siar popular yang dikenali untuk pemandangan luar biasa ke bandar dari dek pemerhatian pada sidang kemuncaknya. Pemandangannya sangat cantik selepas matahari terbenam.
Nak ke puncak mt moiwa kena naik mini cable car

Gunung Moiwa cantik kaalau nak tengok pemandangan ketika waktu malam. Tapi uzu rasa, uzu lagi suka waktu siang lah kot. hehehe boleh p dua-dua. Waktu malam kiterang p, cuaca sejuk gila, hujan lebat lagi. Terbatal niat kami nak jalan kaki ke mt moiwa ni hehehe. Di atas puncak boleh tengok keindahan sapporo ..
 Jangan lupa ambik gambar kat lonceng ni
 Uzu pon nak juga hehehe tapi tu lah bila suh tour guide ambik gambar be like...
 Apa pon berbaloi untuk dikunjungi :) hehe

Bayaran Masuk : 1700 Yen
Waktu Operasi : 10.30 pagi - 10 Malam
Alamat : 5-3-7 Fushimi, Chuo-ku, Minami, Sapporo 064-0942, Hokkaido

11. Sapporo Downtown - Night view 


Pemandangan waktu ma;aam lagi cantik dan menarik kan area downtown ni? Sini tempat famous, so meriah tempat ni sampai lewat malam. Yang non muslim boleh enjoy kat sini. Heheh shopping pon boleh. Tapi uzu tak shopping pon hehehe. Tak minat wakkk huhu 
tiba-tiba nampak tram lalu tengah-tengah bandar
 Alang-alang nampak tram, so try naaik hehe best juga. Macam train..

Wahhh ini sahaja lah yang uzu sempat lawati sepanjang Fam Trip uzu di Sapporo Hokkaido Japan kali ini.. Memandangkan short trip, so tempat pon limited. Padahal Hokkaido kan besar so banyak sangat tempat menarik yang uzu tak pernah p lagi.. Btw Fam Trip ni uzu sorang dari Malaysia, ada dari Singepore, Thailand, Taiwan dan lupa sorang daari mana. yang penting uzu sorang je Islam. Haaaa kalau tak kuat imaan mesti dah hentam je makan apa pon. hahaaha no no cannot ! Eh apa pon uzu enjoy trip ini :) hehehe insyaAllah ada rezeki korang pulaak yang merasa g Japan nanti k :p Kah tu jelahh entry uzu mengenai Sapporo :) Salam..

Untuk Matlumat Lanjut





0 comments