RizQ Islamic School Kajang ( Sekolah Agam Tahfiz Bertaraf Antarabangsa)



Salam. Hai. Maafkan uzu sebab lambat update entry ni. Busy dengan final exam. Sambung lagi trip kat Jepun sampai takde masa nak update entry ni. Internet kat sini pun kejap ada kejap takde. Masalah yg parah sekali bila beg tak muat nak bawak laptop. Fuh terpaksa lah kena tahan hati kena marah. Hewhew. Biasalah kita pun tak jangka kan benda ni akan jadi.

ok btw minggu lepas uzu dijemput untuk review sekolah tahfiz ataupun like sekolah agama. Namanya ialah RIZQ ISLAMIC SCHOOL.



Rizq Islamic School.

Teruja uzu tengok sekolah ni . Sekolah ni kalau dari jauh macam terkejut lah sikit, betul ke ni sekolah tahfiz? Bapak besaqqq. Haa tu yg unik sangat-sangat dengan sekolah ni.

Rizq Islamic School bukan macam sekolah tahfiz biasa , ianya mcm sekolah yg sangat moden. Bayangkan bebudak tahfiz kat sekolah ni. Belajar agam tapi dalam masa yg sama diorang belajar teknologi. Seiring dengan perkembangan pada masa ni.Macam tak percaya sebab sekolah ni sekolah tahfiz a.k.a sekolah agama.



RizQ Islamic School Kajang ( Sekolah Agam Tahfiz Bertaraf Antarabangsa) | Alhandulillah ianya salah satu sekolah tahfiz yg berdaftar dgn di MOE dan kebanyakkan ada sekolah tahfiz tak berdaftar dengan MOE tapi diorang berdaftar dengan under JAIS. Sekolah  ni adalah pertama di lembah klang. Apa yang pertama? Means pertama dari segi modern islamic school. Ianya sekolah tahfiz yang bertaraf antarabangsa. Terletak di Kajang dan sangat startergik sebab dikelilingi oleh Bandar Baru Bangi, Putrajaya, Cyberjaya .

Kalau nak tau, sekolah yang berdaftar under MOE layak buat ujian kat sini, berbeza dengan yang ambik dibawah JAIS. Diorang terpaksa menumpang test/ujian/peperiksaan di sekolah lain yang berdaftar dengan MOE. Haa tu lah yang bestnya kalau berdaftar di bawah MOE so pembelajaran akademic pun sama dengan sekolah lain. Nak ambik UPSR pun boleh. No hal.



Cara dan Kaedah Pembelajaran Di Rizq Islamic School

Berkonsepkan findlan, fun dan full of information. Apa yang menariknya sekolah ni adalah model yang berbeza, ada 9 club explorer, contohnya doctor, lawyer,astronami,chef, diorang akan belajar sambil bermain. Its very interesting method. Softkill pun ada and paling best ada robotic !! Haaa jangan tak percaya sekolah tahfiz ni ada diajar mengenai teknologi.



Setiap pelajar akan diajar untuk lebih ada sikap leadership dengan memberi setiap pelajar jawatan. Di dalam class ada 20 orang dan kesemua pelajar ada jawatan masing-masing. Ni kaedah yang digunapakai di somewhere in luar negara. Lupa dah kat mana tapi memang seronok lah kan. So tiada siapa yang berkuasa, semua sama rata.

Ipad adalah bukti yang mana pelajar sekolah ni memegang teknologi. Pembelajaran guna ipad sama ada untuk mengaji quran atau pun lain-lain pembelajaran. Cuma ipad hanya diberi maxima sejam sahaja.



English adalah bahasa yang digunakan disekolah ni kecuali waktu pembelajaran subjek bahasa melayu. Yang lain semua english. Baguslah kan kecik-kecik akan belajar cakap om puteh seawal bebudak lagi..

Rizq Islamic School antara 450 kapasiti tapi hanya limited kepada 300 pelajar sahaja yang diambil. Guru-guru setakat ni semua berbangsa melayu dan kemungkinan ada cikgu foreigner akan mengajar di sekolah ni. InsyaAllah.



Kemudahan Di Rizq Islamic School


Seorang pelajar akan dikena bayaran sebanyak RM600 per month ( Diskaun RM 580 untuk 100 terawal sahaja ). Cara pembayaran adalah sistem berkala. Means setiap 4 , 4 dan 3 bulan. Sekolah dibuka pada jam 8.30 pagi -4.30 petang.

Kalau sesiapa nak add on pembelajaran seperti swimming, horse, rock climbing, boleh add on pakej anak memasing ye. InsyaAllah berpuas hati dengan sekolah sekolah ni mengamalkan cara pembelajaran macam kat Jepun sbb Jepun ni best education method tuk dijadikan rujukan sebagai kaedah pembelajaran di Rizq Islamic School.



So yang berminat nak tahu info lanjut mengenai sekolah ni boleh lah tengok details kat bawah ye. Salam semua :)

Website : http://rizq.edu.my/rizq-islamic-school/
Facebook : https://m.facebook.com/rizqschool/
Alamat : 
Wisma RIZQ
Lot.1456-2 Jalan Cempaka Off Jalan Teratai,

Kampung Sungai Ramal Dalam,
43000 Kajang, Selangor
Tel : 03-89120447
Whatsapp : 018-9611615

















1 comments