Rasuah Gangguan Seks Semakin Menjadi-Jadi Di Malaysia !

Rasuah Gangguan Seks Semakin Menjadi-Jadi Di Malaysia ! | Salam. Topik uzu hari ni mengenai isu yang menjadi-jadi iaitu rasuah seks di Malaysia. Siapa yang masih ingat kes baru-baru ni viral kat facebook, yang abang pertahankan adik perempuan dari Bangla tu? Haaa ingat tak? Habis Bangla kena tumbuk oleh abang perempuan tu. Bagus ada abang yang protect kite kan?

So ini lah contoh kes yang berkaitan dengan topik rasuah gangguan seks di negara kita, yang mana kini semakin menular di setiap tempat tak kira masa, tak kira tempat, tak kira jenis jantina, lelaki atau perempuan, tak kira umur, kejadian ganguan seks ni akan berlaku kat sesiapa je seperti yang dinyatakan di artikel AskLegal.MY

Uzu mengokong penuh apa yang ada di dalam artiket AskLegal.My yang mana isu rasuah ganguan seks semakin berleluasa. Ada 2 jenis rasuah gangguan seks :

(a) “Quid Pro Quo Harassment” apabila gangguan seksual di tempat kerja ini melibatkan ancaman seks atau rasuah seks yang dijadikan syarat bagi mendapatkan keistimewaan layanan berkaitan pekerjaan atau digunakan sebagai asas dalam membuat sesuatu keputusan dalam organisasi, dan


(b) “Hostile Environment Harassment” pula merujuk kepada tingkah laku seperti jenaka seksual, komen yang menyentuh dan menganggu keupayaan seseorang individu untuk melakukan kerjanya sehingga boleh menimbulkan ketakutan, prmusuhan atau menyinggung kepada persekitaran kerja. 

So apa yang uzu perhatikan, kebanyakan rasuah gangguan seks ni berlaku di tempat kerja. Rasa uzu sendiri pernah mengalaminya waktu internship waktu Diploma dulu. Gangguan yang uzu maksudkan dari segi perbualan. Orang tu cakap lucah-lucah. Haaaa rasa macam tak selesa. Kita nak datang kerja pun, kena mengelak dari dia.

Bukan tu je, kawan baik uzu sendiri pun mengalaminya di tempat kerja. Sanggup berhenti kerja dan cari tempat lain. Sanggup gaji tak ambik semata-mata nak lari dari lelaki tu. Lelaki tu menggangu tanpa mengira status kawan uzu. Walhal kawan uzu tu dah kawin. Masih diganggu. Nampak tak yang kes ni tak kira status apa pun.

Rasuah gangguan seks ni banyak memberi effect negatif kepada si mangsa terutama di tempat kerja. Mangsa jadi trauma nak p kerja. Maka si mangsa pun berhenti. Ia juga memberi impak negatif ekonomi sejagat. Mungkin akan merugian syarikat akibat tidakhadiran perkerja atau kekurangan pekerja.

So, perkara-perkara macam ni, kena lah kita elak. Kebanyak kes berlaku kat perempuan. Uzu pun yang mahir dalam seni pertahankan diri lagi masih lagi takut-takut dengan kes ni apatah lagi perempuan yang takde basic mempertahankan diri. Bahaya kan? So apa patut kita buat?

Uzu pun tak tau apa nak buat. Tapi yang perempuan tu, kalau nak p mana-mana, bawa teman, kalau nak driving, bawa teman, kurangkan keluar bersendirian waktu malam dan sentiasa hati-hati di persekitaran. Sekarang ni banyak wanga asing di negara kita so diharap korang berhati-hati ye. K bye Salam.

Nak baca lebih lanjut artikel mengenai Rasuah Gangguan Seksual, boleh baca entry ini http://asklegal.my/p/rasuah-seks-sebagai-satu-gangguan-seksual-di-malaysia


1 comments