Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu Part #2

As-Salam

Berbalik kepada sambungan pengalaman naik gunung kinabalu part #1 , ini ialah sambungan cerita uzu dari part #1...

Tapi ....... Baru 5 minit mendaki... 

Langkah semakin perlahan.. Tekak haus! Coklat , air redbull di capai. Makan coklat dan kacang untuk menambah tenaga. Macam tu lah uzu buat. Kejap-II berhenti. Berhenti dalam kedaan hujan dan makan coklat. Sangat kesian ! dan serius sangat penat. Baru beberapa tangga uzu langkah, berhenti. Nafas pun tarikkkk hembus.. tarikkkk hempus..

Jarak dari bawah ke puncak gunung kinabalu ialah 8 KM . Tapi kena pegi ke 6KM dulu kat Laban Rata. Bayangkanlah 6 KM jalan kaki+mendaki dalam keadaan hujan dan angin yang sangat kuat.

Hostel a.k.a tempat tinggal berada di Laban Rata yang mana Laban Rata terletak 6KM dari bawah. So, apa pun berlaku, kena daki jugak sampai hostel .. Laban Rata ni, hanya 2KM lagi nak sampai puncak gunung. Maknanya di sini, Laban Rata ini berada di 80% pendakian sebelum ke puncak.

Sepanjangan pendakian 6KM ni, setiap 2KM dari bawah akan ada pondok singgahan. Pondok tersebut tempat berehat. Dont worry pasal tandas. Setiap pondok anda tandas.

Uzu sebenarnya give up nak naik. Seriusly, sangat penat ! hujan kot ! Habis basah kuyup uzu . Ada rain coat pun tak boleh pakai. Beg basah.. Baju spare uzu semua basah... 

Akhirnya....

Selepas 8 jam uzu mendaki, uzu sampai ke Laban Rata !!.


Fuh ! Sejuk gila. Bayangkan suhu ketika itu -3 darjah celcius. Memandangkan semua baju uzu dah basah, so terpaksa sewa baju dan seluar di Laban Rata. Sewa baju ja RM20. Sewa seluar pun, RM20 juga. Semua barang kat situ mahal. Mineral water yang kecik RM9 . Yang besar RM14. Rain coat yang kena jual kat kedai RM2, kat Laban Rata , RM15. Fuh kayaaaa ohh. Tapi terpaksa. Semua memerlukan :)

Makanan kat Restauran Laban Rata..



Macam-macam makanan ada.. Macam kat hotel. Yelahh under Sutera Habour kot. Resort mahal tu. Uzu sangat puas hati dengan makanan dan minuman yang di sediakan . Restoran ni tutup pada jam 7:30 malam so semua pendaki dikehendaki sampai sebelum restoran ditutup :) Alhamdulillah kenyang..

Tiba..tiba.. 

Keadaan cemas berlaku kat kakak sepupu uzu... uzu panic ! husband dia panic ! Guide pun panic !! Nak tau apa jadi? sambunganya part #3 nanti ye. Hehehe. By the way, Selamat hari Raya Aidil Adha

10 comments