[TERKINI] #LahadDatu: 12 MAC Ops Daulat Hampir Tamat




RUNDINGAN  pengunduran: Adik Jamalul telah bertemu dengan Kerajaan Filipina tentang konlfik di pantai timur Sabah boleh mencapai pengakhiran lebih awal daripada yang dijangkakan.

Selepas satu siri pengeboman berat dalam zon merah di Felda Sahabat, pasukan keselamatan semalam mengumumkan bahawa mereka telah memperolehi Kampung Tanduo, adegan pertempuran sengit sejak minggu lalu.

Ini adalah di mana pengganas daripada Sulu telah berkurung sejak mereka mendarat di pantai Malaysia sebulan yang lalu.

Pasukan keselamatan telah ditahan 97 orang yang disyaki mempunyai hubungan dengan pengganas. Kebanyakan tangkapan ini adalah di Semporna, di mana terdapat perkampungan setinggan besar Suluk.
"Akhir adalah di sisi," kata pesuruhjaya polis Sabah Datuk Hamza Taib, semalam.

Kenyataan beliau diberi untuk menambah kepercayaan apabila laporan Manila menyatakan bahawa Bantilan Esmail Kiram II, adik kepada diri mereka Sulu Sultan Jamalul Kiram III, dalam mesyuarat tertutup dengan Interior Filipina dan Kerajaan Tempatan Setiausaha Mar Roxas untuk membincangkan "pengunduran" kononnya "tentera diraja Sulu".

Roxas dipetik sebagai berkata bahawa mesyuarat tertumpu kepada "pengunduran" lelaki bersenjata di Sabah untuk melindungi yang tidak bersalah yang tidak terlibat dalam konflik itu.

Kerajaan Malaysia telah memberi amaran bahawa akan ada gencatan senjata tidak sehingga pengganas meletakkan senjata mereka dan menyerah tanpa syarat.

Walaupun rundingan berlaku di antara kesultanan Sulu dan kerajaan Filipina, beribu-ribu Suluk yang tinggal secara haram di Sabah telah membuat cara mereka kembali ke Sulu.

Pada hari Ahad, lebih daripada 1,000 Suluk menaiki barter bot dari Sandakan, selatan Filipina.Semalam, satu lagi kumpulan lebih daripada 300 diikuti saman.



3 comments