Lahad Datu 11 Mac : Seorang Lelaki Terbunuh DI Kampung Sungai Bilis





LAHAD DATU: Seorang budak lelaki remaja meninggal dunia dan seorang lelaki cedera manakala pasukan keselamatan telah berlaku pemeriksaan dari rumah ke rumah untuk mencari sisa-sisa militan asing yang dipercayai telah dipecahkan kepada kumpulan-kumpulan yang lebih kecil.

Kedua-dua mereka ditemui dalam belukar di Kampung Sungai bilis semalam.

Dua anggota Pasukan Gerakan Am cedera dalam pertempuran senjata semalaman sekitar Kampung Tanjung Batu, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Beliau menambah bahawa kedua-dua PGA cedera lelaki, berumur 25 tahun dari Miri, diberi rawatan di tapak oleh paramedik dan kemudiannya diterbangkan dengan helikopter kepada Duchess of Kent Hospital Sandakan.

Salah seorang daripada mereka mengalami luka tembakan pada betis dan lain-lain pada pahanya.

"Mereka berada dalam keadaan stabil dan yang pertama dua kecederaan yang dialami oleh pasukan keselamatan Malaysia berikutan pelancaran Ops Daulat pada 5 Mac," katanya di Felda Residence Sahabat resort semalam.

Kedua-dua pegawai telah melanda semasa pergaduhan pistol sporadis antara 20:00 pada hari Sabtu dan 4 pagi semalam di Kampung Tanjung Batu.

Tentera sedang bergerak ke arah kawasan Sungai bakau bilis, di mana ia dipercayai bahawa lelaki bersenjata selebihnya telah berpecah kepada pasangan atau kumpulan dan cuba melarikan diri Zon Merah.

Berkaitan bagaimana remaja dibunuh, Ismail berkata satu unit keselamatan terjumpa tiga lelaki dan dua wanita yang keluar dari semak berhampiran Sungai bilis pada kira-kira 09:45 semalam.

Memandangkan mereka sedang frisked, keselamatan memaksa mendengar bunyi dan pergerakan dikesan dari semak dan secara spontan melepaskan tembakan di arah itu.

"Lelaki kami segera dipecat pada semak kerana ada kemungkinan bahawa mereka akan diserang oleh lelaki bersenjata. Setelah memeriksa, mereka mendapati budak lelaki itu, dipercayai berusia antara 12 dan 15 tahun, mati, dan seorang lelaki dalam 30-an cedera di kaki.

"Satu pasukan perubatan dikejarkan ke kawasan itu dan mereka menyediakan rawatan untuk lelaki yang cedera," katanya.

Apabila ditanya sama ada kedua-dua adalah sebahagian daripada penceroboh, Ismail berkata mereka tidak mempunyai dokumen.

Ismail berkata lelaki yang cedera kemudiannya ditahan.

4 comments