Pakej Murah Singapore Day Tour 2018 : RM135 Je Dari KL - Singapore - KL


Pakej Murah Singapore Day Tour 2018 :  RM135 Je Dari KL - Singapore - KL | Salam.. Alhamdulillah memandangkan Singapore ni adalah negara jiran yang paling dekat sekali dengan Malaysia, so memang murah rezeki uzu dapat ke Singapore untuk kali ke-6 .. Terima kasih kak ainy sebab ajak lagi :( Actually tak nak p huhu.. Tapi kak ainy kata ada beberapa team photographer cansel malam tu juga.. And ada beberapa slot yang kosong.. Jam 10 malam tu juga ah bagi keputusan nak p ke tak ehh Singapore esoknya.. ( Sebab ingat nak bagi peluang blogger baru ). And I decide to join them.

How To Get There :

Perjalanan kami ke Singapore,  kami diminta berkumpul di KL Sentral, dan disebabkan semua on time so kami bertolak pada jam 10 malam pada hari Jumaat. For those yang kerja sampai hari Jumaat je, tak perlu apply cuti ok? :p Jimat cuti kan? hehehe. 

Dari KL akan menuju terus RNR Gelang patah Johor, iaitu RNR yang paling hujung dan rnr last sekali sebelum masuk Singapore. Actually KL-JB ambik masa 4-5 jam. Dalam jam 4 pagi dah sampai RNR  gelang patah untuk mandi, solat dan breakfast.. 

Bas akan bergerak masuk ke Singapore pada jam 7 atau 8 pagi. Tak perlu risau sebab bas yang dari KL ni lah akan bawa kita masuk berjalan-jalan di sekitar area Singapore. Boleh tinggal barang dalam bas.. Di dalam pakej Singapore Day Tour With RAINItravel, ada tour Guide yang dan Tour Leader yang berpengalaman :)

[8 Tempat Menarik Di Singapura]

1.Merlion Park

Tempat yang pertama yang wajib pelancong datang melawat ialah mercu tanda Singapura iaitu Merlion Park ! Btw Tau tak kenapa Singapura asal nama dia Singapura? Singa=singa , Pura=kota , so Kota Singa ! Haa ada sejarah kepada Singapore jadikan Singa sebagai mercu tanda Singapore, hee sebab dulu-dulu ada raja ni suka Singa sampailah dia tukar kota tu dengan nama Singapura. And then, kenapa pulak Merlion ni kaki dia bukan kaki Singa taapi kaki ikan ? Sebab dulu-dulu, kawasan tu bermula dengan kampung nelayan.. So gabungkan Singa + Ikan , jadilah merlion ni :) 
Happy..  kali ke 4 dah jumpa kepala singa ni :p
Taman bunga pun cantik wak ! 

Selain ambik gambar di Merlion Park, kami dibawak ke seberang jalan untuk ke kawasan ini. Tempat ni banyak tugu-tugu bersejarah yang dibina sempena hari kemerdekaan Singapura yang ke-50. Uzu suka Singapore ! Walaupun negara kecik tapi bangunan semua nampak moden dan cantik. 
Lupa lak namaa bangunan ni :D
 Teruja tengok bola bola cermin tu :)
the signage, i fefeling tengok view cam kat london :D 
bangunan feveret ni kalau ke sini.. Cantik doh.. 
 Jambatan pun menarik. Takde satu benda pun tak cantik kat Singapore ! Siyess ! huhu
 Bangunan diaa perghhhhh... Moden..

2. Esplanade

Pusat persembahan seni yang berkeluasan 60,000 Meter persegi! Esplanade ini dibina dengan sangat unik dan berbentuk seperti durian. Boleh datang ke sini ambik gambar okay?


3.Bugis Street

Kalau nak beli ole-ole , memang kat sini lah tempatnya ! Tempat ni memang famous kalau nak beli ole-oleh untuk orang yang tersayang di Malaysia ! Tempat ni murah dari yang lain ! Yang penting kedai terima semua duit dari luar negara, contohnya duit Malaysia, diterima di sini. Hee Bugis Street pulak bersebelahan je dengan kedai ni. Belah kanan adaa Bugis Street yang jual macam-macam barangan dan pakaian serta makanan !
kedai ni ada 2 tingkat. P tingkat atas, kat sana lebih besarrrr giler tempat nak cari ole ole..
Waktu zaman study memang rajin beli beg ni :p
 Ni lah tempat kat tingkat atas ! Besar gile kawasan ni. Banyak jenis ole-ole ada sini..
 Nak cari baju, boleh p bugis street..

4. Makan Tengahari Di Kampung Glam Cafe / Restoran Zam Zam

Asal je masuk Singapore, uzu akan tukar RM50 je duit Singapore. Sebab uzu tak suka sangat shoping-shoping ni. Masuk sini just untuk makan tengahari. Makan tengahaari kat sini tak sampai 10 dollaar singapore.. Siap boleh beli aiskrim dan air waktu petang tu.. Banyak makanan melayu kat cafe ni dan sedap-sedap pulak tu.. Eh jangan lupa p restoran zam zam untuk rasa martabak dia yang famous.
Mereka masih kekalkan rupabentuk bangunan lama..

5.Masjid Sultan

Kat singapore ni banyak tau pengunjung dari Indonesia dan Malaysia. Mostly semua muslim. Hee kalau nak tau, kami akan singgah dan lawat Masjid Sultan untuk solat zohor / jamak.. Masjid ni femes dan banyak orang ! Fuhh bila uzu masuk dan naik ke tingkat dua ( tempat solat perempuan ) , penuh dengan jemaah-jemaah. Nak ambik wuduk pun beratur panjang.. Apatah lagi kalau nak ke tandas. Allahualam :)
 Masjid Tertua di Singapura

Di depan masjid ni, adaa banyak restoran dan cafe-cafe yang halal. Nama tempat ni Kampung Glam .. Kampung ni kampung awal orang-orang bugis.. Tempat-tempaat kat sini semua up to date ! Banyak tempat menarik nak ambik gambar kat kawasan ini :) 
Wajib makan kat sini okayy :)

6.Malay Heritage Centre

Taman Warisan Melayu kat sini ni lah tempat nak belajar budaya dan warisan melayu singapore , tak kisah lah tourist muda tua semua digalakkan datang belajar menari ke,, nak ambik gambar je ke, nak tengok pameran ke kan, atau ambik gambar depan bangunan kuning ni. Cantik ! 


7.Pulau Sentosa 

Kami ada masa 4 jam untuk berjalan-jalan di area Pulau Sentosaa ni... Pulau sentosa ni terletaknya Universal Studio Singapore (USS), beach , merlion paling besar di Singapore, taman-taman yang cantik, boleh naik train percuma, ada juga outlet-outlet untuk beli branded barang , restoran dan macam-macam lagi yang ada di pulau sentosa. Untuk pakej bersama Raini Travel ni, kita tak masuk USS tapi boleh ambik gambar di depan glope ni..
Tempat parking bas kena naik escalator ni tuk ke USS.. 
Wajib ambik gambar kat depan ni okay ?
Cantik tak decoration kedai-kedai kat sini ?
Hard rock pun ada.. hehe
Jalan-jalan nampak abang hitam ni hehe
Merlion park ni besar juga actually. 
 Fuh cantiknya pemandangan.. Kalau nak ke beach, kena p ke arah belah kiri singa. ada laluan kecik pejalan kaki..
 Di belakang singa tu ada taman-taamaan caantik macam ni hehe
 Ni lah uzu maksudkan laluan ke beach, siapa rajin jalan kaki, lalu sini..
 Haaaa kan uzu kata taman ni cantik :)
 Pintu gerbang taman cantik tak?  Kalau korang naik tram ke beaach, taman ni kat belah kanan.
 Yang ni benda baru hehe

Siloso Beach

Untuk ke beach, kena berhenti di beach station kepada yang naik train, dan ambik tram atau bas yang disediakan di beach station untuk ke stop stop area beach. Ada 2 beach yang ada, palawan beach dan siloso beach station.. Uzu ke Siloso Beach.. Tapi palawan lagi cantik view dia. Kat siloso ni biasa ja..

 kalau drop ke silioso beach station akan jumpa spot ni :)
 Amboi ada orang honeymoon kat situ  :D banyak om putih area ni :)
 Boleh tengok orang orang buat macam zipline..
 Kalau ke Siloso Beach cari lah signage ni okay :)
 Siapa ada duit lebih mungkin boleh try cable car :) 

9.Garden By The Bay

Tempat terakhir dan penutupan untuk day tip kami semua. ! Haa kat sini memang cantik view memalam.. Akan ada ribuan pelancong yang datang sini semata-mata nak tengok Garden Rhapsody Light Show . Memang best persembahan lampu lampu dengan iringaan music.. View pulak boleh nampak marina bay kaat belakang tu. Perghhhhhhh..
Cantik gilerrrr lampu-lampu ni..
 Masuk free okay.

Heeee actually kat camera uzu banyak gambar cantik-cantik tapi nanti orang muak lah tengok.. huhu.. Cuma nak bagitau lah, RM135 ni sangat-sangat berbaloi wei nak masuk singapore day trip siap jalan-jalan seharian. Bayangkan kalau p sendiri? Naik bas return KL - JB dah RM70+ . belum lagi nak masuk singapore. Fikir transport dalam singapore lagi macam mana? Haaa Better ambik pakej. Tak perlu fikir transport sebab pakej Raini Travel ni ada bas yang hantar kita betul-betul dekat dengan yaag kitaa nak p tu... Tak perlu jalan kaki jejauh k. Takde lah penat sangat . Cuma penat sebab kita p 8 tempat dalam 1 hari tu je.Tu je buat kita penat. Hee Alaaaa bukan selalu kan jadi backpacker :p
Pakej RM135 Singapore Day Tour

- Termasuk bas pergi balik dari KL Sentral - Singapore - Kl Sentral
- Light Breakfast
- Tour guide
- Tour leader
- 8 Tempat Menarik


Pakej ini tidak termasuk makan ye. So makan korang tukar duit lah RM50-RM100/sorang.  Kita tak tidur kat hotel tau sebab dia day tour. Kita akan tido dalam bas sebab bas otw ke KL dah sabtu tu... So sangat-sangat jimat..Siapa nak ke USS, boleh juga cuma inform RAINI lah okay? 

Untuk Pertanyaaan Lanjut

3 comments