Banyak Sebab Kenapa Perlu Melawat Muzium Coklat Kota Damansara. Baca !!

Banyak Sebab Kenapa Perlu Melawat Muzium Coklat Kota Damansara. Baca !!  |  Salam. Sabtu lalu uzu berpeluang ke Muzium Coklat yang terletak di Damansara. Seramai 10 blogger dan 10 media mainstream yang hadir untuk memeriahkan lagi Muzium Coklat pada sabtu lalu.
Actually ni kali pertama uzu tahu ada kewujudan Muzium Coklat ni dan uzu sangattt sangattt teruja dan excited bila dapat tahu ada invitation dari Muzium Coklat Kota Damansara. Seawal pagi lagi kami bertapak di Muzium Coklat demi mematuhi punctualiti kehadiran. Gituu. Kena datang awallah ni..

Pada yang tak tahu pasal Muzium Coklat ni, uzu explain sikit lah mengenai Muzium Coklat ni. Muzium Coklat ni terletaknya pelbagai jenis coklat yang di imported dari luar negara, atau pun dalam malaysia. Uzu pun tertanya-tanya. Apa beza coklat import dan yang buatan malaysia ni? Haa kalau nak tau, coklat imported yang dijual kat airport tu terutamanya, coklat mahal, coklat yang berkualiti, coklat yang sedap sebab bahan-bahannya diimported khas dari luar negara. Tak samsa dengan coklat yang terjual di kedai-kedai 7E bagai. Yang tu buatan malaysia. gituu tu sebab coklat kat airport mahal-mahal ..

Ok 1st aktiviti kami di Muzium Coklat ialah sesi pembelajaran dari mana coklat ini berasal, siapa yang mulakan mencipta coklat, macam mana proses zaman-zaman dulu buat coklat, like dalam tu kami belajar tentang sejarah pembuatan coklat. Dan akhirnya belajar di arus kemodenan. Mesin apa yan digunakan sekarang, macam mana cara buat coklat homemade, apa bahan-bahan untuk ubat coklat, haaaa semua tentang coklat uzu belajar kat sini. Seriusss lah uzu bagitau, memang seronok. Banyak yang uzu tak tahu pasal coklattt dah terbuktiiiii sesi pembelajaran tentang coklat ni berjaya dan menarik minat uzu.
Ni lah biji coco.
Lepas sesi pembelajaran tadi, kami beralih ke dapur dimana tempat pembuatan coklat dilakukan. Bilik ni khas untuk pertujukan pembuatan coklat untuk pelawat-pelawat yang berkunjung ke Muzium Coklat.



Dan aktiviti terakhir ialah pertandingan membuat rumah daripada coklat. Ini uzu terkejutt sikit sebab tak sangka ada pertandingan macam ni. Yelahh 1st event yang meriahh giler dan happening yang mengabungkan blogger dan media mainstream. Lelaki dan perempuan bercampur so takde lah istilah pilih kasih ke apa ke. Semua adil. So kat sini uzu tabikkk sangat2 sebab telah merapatkan silaturahim antara semua yang hadir. Tahniah diucapkan !! 

Ok pertandingan ni ambik masa 1 jam je so kita keda buat rumah coklat idaman dari bahan-bahan yang disediakan. Tak banyak bahan so pandai-pandai lah macam mana nak design rumah tu dengan kreatif hhehehe. Antara rumah-rumah yang terhasil ialah..
Yeahhh yang gambar kat atas ni og coz lah rumah group uzu. Tak sangka lah terhasil juga bentuk rumah yang ntah pape ni. At least buat yang terbaik awalupun rasa nak roboh je . Hehehehe. Kalau masa panjanggg lagi insyaAllah okay kot. Please buat lagi sekali :p
Selepas tamat games tu, ada sedikit pengumuman dari Pengurus Muzium Coklat, yang mana pada 29, 30 dan 31Januari 2016 ni ada promosiii dan jualan bersarrr besarrran kat Muzium coklat. Ada saless weiiii .. Haaa sapa tak nak pergi memang rugi sebab tak selalu diorang buat promosi macam ni..Macma-macam coklat ada so korang yang kaki coklat bolehlah ke Muzium Coklat Kota Damansara bawa satu familyy datang, Muzium pun masuk percuma , dan yang pasti bawa duit banyak-banyakk tau!

Jom tengok coklat-coklat ni. Mana tahu dengan tengok coklat ni boleh buat korang tak sabar nak datang.. Kan? hehehe.. Untuk buat hantaran pun boleh. Buat goodies kahwin pun boleh.. Haa lawa pulak tu pek dia. In love k. Rasa nak kawin cepat hehe..
So jangan lupa ye 29, 30 dan 31 Januari 2016, datang ke Muzium Coklat Kota Damansara ye . Jangan lupa share poste ni.. 

No 2 , Jalan Teknologi 3/5 , 
Seksyen 3 , Taman Sains Selangor 1 , 
Kota Damansara , 47810 , Petaling Jaya , 
Selangor , Malaysia 

Masa : 9 pagi hingga 5 petang .

6 comments