Pagi Ini Malaysia Memulakan Tembakan Pertama Di Lahad Datu Sabah




Beberapa orang telah dibunuh di mana pengikut Sultan Jamalul Kiram III berkurung di Sabah sebagai pihak berkuasa Malaysia memulakan serangan di kawasan itu pada hari Jumaat.
Satu laporan radio, memetik beberapa saudara-mara Kiram, termasuk Raja saudaranya Muda Agbimuddin Kiram, berkata terdapat beberapa kematian sudah di pertempuran antara pengikut-pengikut Sultan dan polis Malaysia dan anggota tentera.

Laporan itu, bagaimanapun, tidak mengulas lanjut sama ada mereka yang terbunuh di sebelah kumpulan atau pihak berkuasa Malaysia Kiram.

Ia juga menambah bahawa sebelum pertembungan itu, terdapat rundingan antara kumpulan dan Kiram pihak berkuasa Malaysia bagi pengikut Sultan aman meninggalkan pulau Malaysia dikawal Lahad Datu di Sabah.
Abraham Idjirani, setiausaha agung dan jurucakap kepada Sultan Jamalul Kiram, mengesahkan bahawa kumpulan Agbimuddin itu telah dipecat oleh pasukan keselamatan Malaysia sebelum mengadakan taklimat di Manila.

Berkata Idjirani ahli Kesultanan diketuai oleh Agbimuddin Kiram memanggil mereka dan memaklumkan kepada ketegangan yang semakin meningkat pada kira-kira 6 pagi

"Pagi ini adalah sejarah, pasukan keselamatan Malaysia memulakan tembakan pertama," Idjirani katanya.

Idjirani, bagaimanapun, berkata bahawa Agbimuddin tidak boleh menentukan jika pukulan pertama bertujuan pada rakyat mereka.

Idjirani berkata Raja Muda (putera mahkota) juga memberitahu mereka sebelum ini bahawa pihak berkuasa Malaysia telah pun menghampiri kawasan tersebut.

"Walau bagaimanapun, terdapat sedikit penangguhan dan ia adalah baik bahawa polis Malaysia telah ditarik balik kemudiannya, menurut Raja Muda," Idjirani katanya.

Beliau berkata pasukan Malaysia datang sehampir 300 meter dari mana lebih daripada 200 pengikut kesultanan telah berlubang.

Rasmi kesultanan juga merayu kepada kerajaan Malaysia untuk menimbang semula tindakan menekankan rakyat mereka berkurung di Lahad Datu tidak mempunyai niat mewujudkan masalah.

"Bagaimanapun, jika pihak berkuasa Malaysia akan menolak untuk tindakan maka pengikut Kesultanan di sana tidak mempunyai rekursa tetapi untuk mempertahankan diri ke nafas terakhir mereka," berkata Idjirani.


12 comments