Emas Putih Dalam Harian Metro(Puteri Metro)



KRAFTANGAN ialah hasil kerja untuk membuat peralatan atau hiasan dan memerlukan kreativiti penciptanya. Bagi Puteri Metro kali ini, Siti Aminah yang lebih dikenali sebagai Uzu mengakui hobi membuat kraftangan satu perkara yang menyeronokkan.

Gadis berusia tahun itu mengaku berasa teruja setiap kali membuat rantai kunci menggunakan sulaman benang. "Hobi ini memberi keberkesanan kepada saya menghasilkan pelbagai jenis rantai kunci mengikut cita rasa dan kehendak. Saya juga bebas meluahkan idea dan kreativiti mengubahsuai bentuk sama ada menggunakan simbol huruf atau angka mengikut kesesuaian," katanya.



Anak ketujuh daripada sembilan ini mengakui meminati kraftangan sejak lima bulan lalu dan sudah memulakan perniagaan kecil-kecilan dan mempromosikan hasil buatan kraftangan di laman sesawang. "Kraftangan yang saya hasilkan biasanya lebih bersifat kebudayaan dan bebas berdasarkan permintaan pelanggan. Selain rantai kunci, antara tempahan yang mendapat sambutan termasuk bantal,kotakpensil, penyepit rambut,sarung telefon, dan pelbagai lagi," katanya.

Siti Aminah mengakui hobinya itu bukan sahaja untuk kepuasan diri, malah secara langsung menjana pendapatan sampingan atau menjadi hadiah istimewa buat insan tersayang. "Saya bercinta-cita mahu perniagaan ini diperluaskan sehingga ke semenanjung, Indonesia, Thailand dan seluruh dunia," katanya yang juga pernah mewakili daerah Kota kinabalu dalam sukan Taekwondo. Gadis berketurunan Melayu Brunei itu berkata, perniagaan kraftangan menjadi peluang keemasan untuk menjinakkan diri dalam menjinakkan diri dalam bidang keusahawanan.


49 comments