Tempat Makan Sedap & Tempat Menarik Di Kelantan Part #2


Tempat Makan Sedap & Tempat Menarik Di Kelantan Part #2 | Salam.. Artikel kali ini uzu nak sambung story pengalaman uzu menyertai Ekspresi Media Kelantan pada hari keempat.. 

1. Menelusuri Sungai Pengkalan Datu Menaiki Perahu Kolek

Kalau korang yang jenis suka tengok keindahan alam semulajadi, korang kena try satu tarikan baru yang ada kat Kelantan ni iaitu menelusuri sungai pangkalan datu menaiki perahu kolek.. Ini lah perahu kolek.. Cantik kan? Perahu yang menjadi kebanggakan rakyat Kelantan...


Aktiviti menaiki perahu kolek yang bermula dari Jeti Pasar Terapung pangkalan datu ini ambik masa lebih kurang sejam, kira-kira 6 KM..  Kami dibawa ke beberapa tempat menarik iaitu Nira Nipah, Mengutip lokan, Rumah Api dan Perkampungan Nelayan..



Untuk Matlumat Lanjut
Waktu Operasi : Sabtu  (9 Pagi - 4 Petang)
Harga : RM50-RM80/bot

2. Lawatan ke Masjid Ar-Rahman, Pulau Gajah

Kami ke  Masjid Ar-Rahman, Pulau Gajah menaiki perahu kolek... Tapi boleh juga ke sini melalui jalan darat.. Kalau dari airport lebih kurang 7KM jer.. Keunikan senibina masjid ni membuatkan ia menjadi tarikan pelancong dari dalam dan luar negara..


Masjid Ar-Rahman, Pulau Gajah nampak kalau dari perahu kolek yang kita naik, ia nampak dibina sepertinya di bina di atas pulau tetapi tekaan salah hehehe sebenarnya ia dibina di atas tanah paya bakau.. 








Masjid Ar-Rahman, Pulau Gajah ni reka bentuk dan design gabungan senibina Kelantan, Indonesia, Turki dan Yaman.. Ukiran ayat alquran untuk hiasan masjid sentuhan kepakaran mengukir dari Indonesia... Dengar cerita owner yang mewakafkan tanah dan masjid ini menjadi rahsia sehingga sekarang :) 

Untuk Matlumat Lanjut
Tiket Masuk : Percuma
Waze : Masjid Ar Rahman Pula Gajah

3. Rumah Cina Kampung Kelantan

Rumah cina Kelantan yang terletak di Kampung Sering menjadi salah satu tarikan menarik Kelantan kerana usia rumah ini telah pun berusianlebih dari 200 tahun. Pasangan suami isteri warga emas yang berusia 71 dan 70 tahun ni adalah generasi yang keempat mendiami rumah tersebut..


Untuk Matlumat Lanjut
Alamat : Kampung Baru Pangkalan Sering, 16150 Kota Bahru Kelantan Darul Naim
Tiket Masuk : Percuma
Waze : Kampung Baru Pangkalan Sering

4. Pulau Nami Bachok Kelantan (Pantai Senok)


Pulau Nami asal namanya di ambil dari nama Pulau Nami Korea.. Disebabkan pokok-pokok kat sini sama macam kat Korea, tu sebab Pantai Senok kini lebih famous digelar Pulau Nami Kelantan .. Lokasi pantai senok ni tak jauh dari Bachok Kelantan...




Kalau korang nak merasa musim luruh kat luar negara, u olss boleh datang ke Pulau Nami Kelantan ni.. Dengar-dengar lebih dari 4400 pokok yang kat sini.. Menarik kan? Siapa yang nak ambik photoshoot prewedding, outdoor photoshoot wedding, semua benda nak ambik gambar memang sangat-sangat sesuai !! Hihihihi :)
Untuk Matlumat Lanjut
Alamat : Tawang, Bachok Kelantan.
Tiket Masuk : Percuma
Waze : Pulau Nami Kelantan

5. Muzium Hobi

Satu lagi tarikan baru yang menarik untuk dikunjungi di negeri Kelantan amnya Kota Bharu. Nama  " Collectibles Affairs " diberi oleh YBM Tengku Laksamana Kelantan dan YAM Tengku Puan Laksamana Kelantan bagi memperkenalkan jenama program hobi dan koleksi pelbagai benda sebagai satu inisiatif pemangkin pelancongan dalam negeri Kelantan. Muzium ini berkonsepkan pelbagai barangan sama ada moden atau klasik. Collectibles Museum merupakan muzium Diecast pertama di Malaysia dan muzium hobi mainan pertama di negeri Kelantan. 







Untuk Matlumat Lanjut
Lokasi   : Taman Koperatif , Tanjung Chat, Kota Bharu. 
Waktu Operasi : 10.00pg - 5.30 ptg
No Tel : Dewasa : RM15.00 Kanak - kanak : RM 10.00

6. Kota Bahru Street Art

Bila sampai kan sini memang serius woww ye sebab street art ni mula-mula kat shah alam yang dulu yang famous dengan street art. Pastu yang lain-yang ikut.. Dan wow juga sebab negeri serambi mekah pon ade street art tapi versi islamik punya lah.. Hehehe tapi benda ni sangat-sangat unik ehh bagi pelancong yang datang kat Kelantan , sebab mostly kan org dtg kelantan asyik nak shopping je manjang,so next time boleh try benda lain :)



Untuk Matlumat Lanjut
Alamat   : Jalan Dato Pati, Bandar Kota Bharu, 15000 Kota Bharu, Kelantan
Tiket Masuk : Percuma

7. Pasar Siti Khatijah

Kalau korang ke kelantan, jangan lupa singgah tempat wajib singgah, Pasar Siti Khadijah. Pasar paling famous kat Malaysia.. Macam-macam yang dijual kat sini, dari pelbagai menu makanan tempatan, makanan dari thailand pon ade , makanan yang homemade Kelantan memang sedap-sedap. Tak dinafikan hehehe. Selain tu ada juga dijaul batik-batik kelantan. baju-baju semua cantik-cantik. uzu sempat shopping baju kelantan :p Kualiti memang terbaik.. Pasar ni kalau korang perasan , semua wanita-wanita yang berniaga tu sebab nama dia pasar siti khadijah :)


Untuk Matlumat Lanjut
Alamat   : Jalan Buluh Kubu, 15000 Kota Bharu, Kelantan
Tiket Masuk : Percuma
Waktu Operasi : Setiap hari 7 pagi-7 petang

8. Ayang Cafe

Kelantan memang negeri yang selalu uzu singgah, tapi uzu tak taw yang ada kedai makan sedap dan famous orang datang terutama pada waktu pagi.. Di setiap pagi ada ramai orangg beratur semata-mata nak breakfast sebab menu-menu yang ada kat sini , makanan dari seluruh kelantan digabungkan dalam satu kedai.. kalau korang tak suka makan nasi dagang, ada nasi kerabu, tak pon, nasi lemak.. Rasanya hampir semua menu uzu dapat rasa sikit-sikit, memang sedap. Uzu pulak kalau breakfast takde masalah kalau makan berat diwaktu pagi :p Teh ais pulak not bad... Kat sini juga famous dengan roti telur goyang.. boleh tryyy okay..




Untuk Matlumat Lanjut
Alamat   : 4652, Jalan Masjid Langgar, Kampung Langgar, 15200 Kota Bharu, Kelantan
Waktu Operasi : Setiap hari  6.30 pago - 3 petang

Alhamdulillah setel juga nak update entry mengenai Ekpresi Media Kelantan 2020 yang mana Fam Trip ni diadakan selama 5 Hari 4 Malam.. Bermula dari KL, pastu singgah kat Dabong, Kuala Krai, pastu kami melawat tempat-tempat menarik dan tempat makan best di sekitar Kelantan...Memang fam trip yang best lagi-lagi famtrip yang dianjurkan oleh Tourism Malaysia, memang tak pernah mengecewakan. Pengurusan terbaikk dari awal hingga akhir..Hehehe..

Bagi uzu Fam Trip kat Kelantan adalah sesuatu yang baru sebab memang jarang Kelanan nak buat Fam Trip.. Uzu pon excited nak join sebab uzu tahu Kelantan banyak tempat yang menarik tapi kita tak nampak jer. Heheheheh :p Btw guys, kita masih dalam musim covid, tak salah nak melancong tapi tolog ikut SOP ya.. Sentiasa pakai facemask, pakai hand sanitizer, dan jaga jarak !! So guys, jom bercuti kat Kelantan :) hehehehh ok bye salam....

0 comments