Belum Setel Dengan #Covid19, Datang Pula Virus Baru #HantaVirus


Belum Setel Dengan #Covid19, Datang Pula Virus Baru #HantaVirus | Salam. Hari ni hari ketujuh kita semua rakyat Malaysia tengah RMO ( Redistrited Movement Order ). PM telah ummkan yang Malaysia akan di RMO selama dua minggu, tetapi.. agak-agak mengecewakan ramai juga rakyat Malaysia yang masih degil keluar masuk rumah. Kedegilan korang membuatkan statistic kes covid19 hari ni sangat-sangat mengecewakan...

Jumlah kes : 1624
Kes aktif dirawat :  1426
Pesakit yang sembuh dan discaj : 183
Jumlah kematian : 15

Btw, Belum lagi setel bab #covid19, datang pulak virus baru iaitu #HantaVirus . Baru tadi uzu dapat info orang share kat facebook. Ni belum ada lagi official statement tapi berita-berita internatioanl dah banyak yang update mengenai Hanta Virus ni 

Apa itu Hanta Virus ?

Hantaviruses adalah keluarga virus yang tersebar terutamanya oleh tikus dan boleh menyebabkan sindrom penyakit bervariasi pada orang di seluruh dunia. Jangkitan dengan mana-mana hantavirus boleh menghasilkan penyakit hantavirus pada orang. Hantaviruses di Amerika dikenali sebagai hantaviruses "Dunia Baru" dan boleh menyebabkan sindrom pulmonari hantavirus (HPS). Hantavirus lain, yang dikenali sebagai "Old World" hantaviruses, didapati kebanyakannya di Eropah dan Asia dan boleh menyebabkan demam berdarah dengan sindrom buah pinggang (HFRS).

Setiap hantavirus serotype mempunyai spesies tuan rumah spesifik tikus dan disebarkan kepada orang melalui virus aerosol yang ditumpahkan dalam air kencing, najis, dan air liur, dan kurang kerap dengan gigitan dari tuan rumah yang dijangkiti. Hantavirus yang paling penting di Amerika Syarikat yang boleh menyebabkan HPS adalah virus Sin Nombre, disebarkan oleh tikus rusa. (sumber)

"China’s Global Times tweeted that the man from Yunnan Province died while on his way back to Shandong Province for work on a bus on Monday. The 32 other people on the bus were also tested for the virus."

Simptom-simptom HantaVirus

Gejala awal HPS termasuk keletihan, demam, dan sakit otot, bersama-sama dengan sakit kepala, pening, menggigil dan masalah perut. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa kepada batuk dan sesak nafas dan boleh membawa maut, dengan kadar kematian sebanyak 38 peratus, menurut CDC.

Walaupun gejala awal HFRS juga tetap sama, ia boleh menyebabkan tekanan darah rendah, kejutan akut, kebocoran vaskular, dan kegagalan buah pinggang akut.

HPS tidak boleh disampaikan dari orang ke orang, sementara penghantaran HFRS antara orang sangat jarang berlaku. Mengikut CDC, kawalan populasi tikus adalah strategi utama untuk mencegah jangkitan hantavirus.

Tarikh Kemaskini: 24 Mac, 2020 18:00:00 IST


0 comments