Hari Stratergi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS)

Hari Stratergi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) | Salam.. First time dengar mengenai NBOS dan actually baru tahu kewujudan NBOS terutama ianya dah lama wujud dalam golongan sektor kerajaan. Bagi yang tak tahu apa itu NBOS meh baca sikit info mengenai NBOS ni..

Apa itu NBOS ?

"NBOS ni atau nama panjangnya National Blue Ocean Stratergi atau dalam melayunya, Stratergi Lautan Biru Kebangsaan yang telah ditubuhkan sejak tahun 2009 lagi. Dibangunkan oleh W. Chan Kim dan Renée Mauborgne, Blue Ocean Strategy adalah cara berfikir yang baru, yang strategik mind-set baru, jalan baru yang berani untuk memenangi masa depan.

Ia mengenai mewujudkan pasaran baru, dan bukannya bersaing dalam yang sedia ada. Ia kira-kira yang didirikan berasingan dengan mendail sehingga nilai untuk pembeli, namun memastikan kos rendah. Ia mengenai mewujudkan permintaan baru dan membuat persaingan tidak relevan "

Untuk mencapai tahap negara-negara maju, Malaysia telahpun memujudkan National Blue Ocean Stratergy , yang mana NBOS ni ada misi-misi tertentu. So NBOS ni lah membuat stratergi untuk negara so mereka ada 8 key point NBOS . Antara 8 key point ada lah..

8 Kunci Utama Stratergi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS)

1.Ia berasaskan data
strategi lautan biru, yang dibangunkan oleh W. Chan Kim dan Renée Mauborgne, adalah berdasarkan kajian dekad-panjang lebih daripada 150 langkah strategik yang mencakupi lebih daripada 30 industri lebih 100 tahun.

2. Ia mengejar pembezaan dan kos rendah
strategi lautan biru adalah berdasarkan usaha serentak pembezaan dan kos rendah. Ia adalah satu strategi 'dan-dan,' bukan 'memuat-atau'

3. Ia mewujudkan ruang pasaran tanpa bertanding
strategi lautan biru tidak bertujuan untuk keluar melaksanakan pertandingan. Ia bertujuan untuk membuat persaingan yang tidak relevan dengan membina semula sempadan industri

4.Ia memberi kuasa kepada anda melalui alat dan rangka kerja
strategi lautan biru menawarkan alat sistematik dan rangka kerja untuk berpisah daripada pertandingan dan membuat lautan biru ruang pasaran tanpa bertanding

5. Ia menyediakan proses langkah demi langkah
Daripada menilai keadaan semasa bermain dalam industri, untuk meneroka enam laluan untuk ruang pasaran baru, untuk memahami bagaimana untuk menukar noncustomers menjadi pelanggan. strategi lautan biru memberikan proses empat langkah yang jelas untuk mewujudkan strategi lautan biru untuk-menjadi anda

6. Ia memaksimumkan peluang yang sama meminimumkan risiko
Biru lautan indeks idea membolehkan anda untuk menguji daya maju komersial dalam idea-idea anda dan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk menghalusi idea-idea anda untuk memaksimumkan terbalik anda semasa mengurangkan risiko menurun

7. Ia membina pelaksanaan ke dalam strategi
Proses dan alat-alat yang inklusif, mudah untuk memahami dan berkomunikasi, dan visual - semua yang menjadikan proses bukan menakutkan dan laluan yang berkesan untuk membina pelaksanaan ke dalam strategi dan kebijaksanaan kolektif syarikat

8. Ia menunjukkan anda bagaimana untuk mewujudkan suasana menang-menang
Sebagai pendekatan bersepadu strategi, strategi lautan biru menunjukkan bagaimana untuk menyelaraskan tiga cadangan strategi - nilai, keuntungan, dan orang - untuk memastikan organisasi anda adalah sejajar sekitar strategi baru anda dan ia mewujudkan kemenangan untuk pembeli, syarikat, dan untuk pekerja dan pihak-pihak berkepentingan

Ok semua dah faham kan apa itu NBOS? So untuk menghargai sesiapa yang menyokong NBOS selama ni , NBOS telah pun menganjurkan HARI STRATERGI LAUTAN BIRU KEBANGSAAN(NBOS) di PICC Putrajaya pada 14-20 ogos 2016.

Pelbagai pihak terlibat yang menjayakan NBOS 2016 nanti antaranya adalah  NSU , CODING, VIP
UTC, BR1M, MINDEF, MOHA, KPDNKK, MDEC, MOHR, MAGIC, KPKT, 1M4U, KPWKM, BIOTECH, KPM, JPA, PP1M, PR1MA, KPT, MOTAC, MOH dan MOA.

Antara aktiviti yang menarik yang bakal di adakan ialah CODING bootcamp adalah untuk kanak-kanak sekolah renda dan menengah , Kem Keusahawanan 1MEt (terbuka kepada orang awam) , NBOS Run & Ride (larian etc) , Pameran inisiatif-inisiatif NBOS, Booth Perbadanan PR1MA, maklumat berkaitan rumah PR1MA, F1 Simulatir by Petronas, Booth Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia, aktiviti menarik oleh 1M4U dan aktiviti menarik oleh FIT Malaysia.

Banyak artis-artis yang turut hadir memeriahkan lagi acara iaitu ada persembahan nyanyian dari Dayang Nurfaizah, Siti Nordiana, Bunkface, Aizat Amdan, Sandra , Caliph Busker, Ronnie Hussein, Drama Band, Ippo Hafiz, 6ixth Sense,  Sakura Band, Tasha Mashahar, Aman Nassim, Zarul, Mark Adam, ENcik Mimpi, Haiza, Sarah Fazny, Sheila Abdul, Putera Mentor Legend, Ewal AF, Zarif AF, Sazrin dan Aina Abdul.

Aktiviti yang utama ialah Persembahan artis, Pertandingan Fesyen, Shawl tutorial oleh insta famous, program dari agensi kebangsaan, lelongan amal oleh selebriti terkenal, jualan dari vendor terkenal di malaysia, perkongsian ilumu bersama artis popular dan cerawah soal jawab agama.

Wahh menarik aktiviti-aktiviti yang bakal diadakan yang bermula 14hb di PICC, so marilah kita sama-sama ke PICC memeriahkan lagi Hari Stratergi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) yang akan berakhir pada 20 ogos 2016. Jangan ketinggalan  !!

Info Lanjut

0 comments