Jom Kembara Ke Kemboja Bersama Cambodia Muslim Holiday & Travel

Jom Kembara Ke Kemboja Bersama Cambodia Muslim Holiday & Travel | Kemboja atau lebih dikenali sebagai Combania, merupakan salah satu tempat pelancongan yang sangat menarik untuk dilawati terutama pada musim cuti sekolah. Dengan lokasi yang sangat dengan Malaysia, kebanyakan orang-orang di Malaysia memilih Kemboja sebagai tempat pelancongan bagi mengisi masa terluang bersama keluarga tersayang.

10 Tempat Yang Paling Menarik Dikunjungi :

1. Angkor


Tarikan terbesar di Kemboja dan salah satu daripada tapak-tapak purba paling hebat di bumi, Angkor adalah sebuah kompleks kuil yang luas yang memaparkan tinggalan beberapa ibu Empayar Khmer, dari 9 hingga abad ke-15. Ini termasuk terkenal kuil Angkor Wat yang, monumen agama terbesar di dunia, kuil Bayon (di Angkor Thom) dengan pelbagai sebanyak muka batu yang besar dan Ta Prohm, yang kehancuran kuil Buddha terjalin dengan pokok-pokok yang menjulang tinggi.

2. Banteay Srei


Walaupun secara rasmi sebahagian daripada kompleks Angkor, Banteay Srei terletak 25 km (15 batu) ke utara-timur kumpulan utama kuil, cukup untuk menyenaraikan ia sebagai tarikan Kemboja yang berasingan di sini. Kuil ini telah siap pada 967 AD dan dibina sebahagian besarnya daripada batu pasir merah, medium yang membuka ruang kepada rumit ukiran dinding hiasan yang masih jelas kelihatan hari ini. Banteay Srei adalah satu-satunya kuil utama di Angkor tidak dibina bagi seorang raja, sebaliknya ia telah dibina oleh salah satu perunding raja Rajendravarman ini, Yajnyavahara.

3. Koh Ker


Koh Ker merupakan ibu kota empayar Khmer untuk tempoh yang singkat dari tahun 928-944 Masihi. Dalam masa yang singkat ini beberapa bangunan sangat dahsyat dan ukiran yang besar telah dibina. Tapak ini dikuasai oleh Prasat Thom, 30 meter (98 kaki) tinggi kuil piramid meningkat tinggi di atas hutan sekitarnya. A gergasi Garuda (mitos separuh manusia, makhluk separuh-burung), diukir ke dalam blok-blok batu, masih menjaga bahagian paling atas, walaupun sebahagiannya yang dilindungi kini. Kiri ke hutan selama hampir satu milenium, Koh Ker adalah salah satu yang paling jauh dan tidak boleh diakses destinasi kuil Kemboja. Ini kini telah berubah terima kasih kepada de-perlombongan baru-baru ini dan pembukaan jalan tol baru.

4. Kratie


Kratie adalah sebuah pekan kecil yang terletak di tebing Sungai Mekong dan dikuasai oleh pasaran pusat yang dikelilingi oleh lama, bangunan kolonial Perancis. Tiada pelancongan berskala besar, tetapi banyak Backpackers tuangkan melalui sini semasa musim puncak. Ia adalah tempat di Kemboja untuk melihat ikan lumba-lumba Irrawaddy yang jarang berlaku, yang tinggal di Sungai Mekong dalam jumlah yang semakin berkurangan. Adalah dianggarkan bahawa terdapat antara 66 dan 86 ikan lumba-lumba meninggalkan di kawasan Kemboja Mekong.

5. Bokor Hill Station


Bokor Hill Station berhampiran Kampot dibina oleh Perancis pada tahun 1920-an yang akan digunakan sebagai tempat dari kepanasan Phnom Penh. Sejak itu telah ditinggalkan dua kali, pertama pada tahun 1940-an apabila Jepun menyerang Kemboja dan sekali lagi pada tahun 1970-an, apabila Khmer Rouge melanda negara ini. Hari ini, Stesen Bukit Bokor dan bangunan terbengkalai mempunyai ngeri, rasa hantu-bandar. Sehingga Oktober 2008, jalan untuk Bokor secara rasmi ditutup kerana pembinaan semula yang berterusan. Akses bebas seolah-olah mustahil. walaupun terdapat mendaki lawatan yang diatur oleh ejen pelancongan tempatan.

6. Silver Pagoda


Terletak di dalam kawasan Royal Palace di Phnom Penh, rumah-rumah Pagoda Perak banyak khazanah negara seperti emas dan patung-patung Buddha berhias. Paling ketara adalah kecil abad ke-17 Baccarat kristal Buddha (Buddha Zamrud Kemboja) dan emas bersaiz sebenar Maitreya Buddha dihiasi dengan 9584 berlian. Dinding dalaman halaman Pagoda Perak dihiasi dengan mural berwarna kaya dan terperinci mitos Ramayana, berwarna 1903-1904 sebanyak 40 artis Khmer.

7. Tonle Sap


Tonle Sap adalah tasik air tawar terbesar di Asia Tenggara dan adalah amat besar ke Kemboja. Tasik ini mengembang dan mengecut secara mendadak dengan musim. Dari bulan November hingga Mei, musim kering Kemboja, longkang Tonle Sap ke dalam Sungai Mekong di Phnom Penh. Walau bagaimanapun, apabila hujan lebat tahun ini bermula pada bulan Jun, aliran Tonle Sap perubahan arahan dan bentuk tasik besar. Tonle Sap adalah rumah bagi banyak etnik Vietnam dan banyak masyarakat Cham, yang tinggal di kampung-kampung terapung di tasik

8. Sihanoukville


Sihanoukville, juga dikenali sebagai Kampung Som, adalah sebuah bandar pelabuhan dan pusat peranginan pantai di Teluk Thailand. Tarikan yang besar di sini adalah pantai pasir putih dan beberapa pulau-pulau tropika yang belum dimajukan. Sihanoukville adalah tempat yang baik untuk berehat dan menenangkan fikiran, walaupun bersedia untuk pertempuran gagak semasa musim puncak atau hujung minggu bercuti.

9. Preah Vihear


Preah Vihear adalah sebuah kuil Khmer yang terletak di atas 525 meter (1,722 kaki) tebing di Pergunungan Dângrêk, di sempadan antara Kemboja dan Thailand. Ia mempunyai tetapan yang paling indah semua kuil Khmer. Kebanyakan kuil telah dibina pada abad ke-11 dan ke-12 semasa pemerintahan raja-raja Khmer Suryavarman I dan Suryavarman II. Ia didedikasikan kepada dewa Siva Hindu. Preah Vihear menjadi subjek pertikaian wilayah lama berjalan antara Thailand dan Kemboja, dan beberapa askar terbunuh dalam pertempuran pada tahun 2009.

10. Siem Reap


Siem Reap (harfiah "Siam Dikalahkan") sudah pasti bandar Kemboja paling pesat berkembang dan berfungsi sebagai pintu masuk bandar menawan kecil ke destinasi terkenal di dunia dari kuil-kuil Angkor. Terima kasih kepada mereka tarikan Kemboja, Siem Reap telah bertukar menjadi pusat pelancongan utama. Ia santai dan tempat yang menyenangkan untuk tinggal ketika melawat kuil-kuil. Siem Reap menawarkan pelbagai jenis hotel, yang terdiri daripada beberapa hotel 5-bintang kepada beratus-ratus rumah-rumah tamu bajet manakala banyak pilihan restoran menawarkan pelbagai jenis makanan.

Wahhh menarik tak 10 tempat paling ramai dikunjungi di Kemboja? Bawalah orang yang tersayang melawati dan berkunjung ke Kemboja. Berminat? Tapi tak tahu macam mana nak pergi? Perlukan agent? Berkunjunglah ke website Combadia Muslim Holiday Travel , dan berurusanlah dengan mereka.

Kena perlu memilih Combadia Muslim Holiday Travel ??
  1. Syarikat tempatan menawarkan perkhidmatan pelancongan dan pengangkutan, Kami kini salah satu operator pelancongan yang amat dikenali di Kemboja & Vietnam.
  2. Syarikat ini adalah 100% hak milik orang islam di negara kemboja yang dimiliki dan diuruskan sendiri oleh Ustaz Yahya Al-hafiz
  3. Syarikat / Perkhidmatan ini dibuka khusus kepada mereka yang berbangsa Melayu, iaitu Malaysia, Indonesia, Singapore dan Brunei, kerana mereka lebih fasih berbahasa  Melayu & lebih selesa dengan bahasa itu.
Cara nak hubungi Combadia Muslim & Travel :

Alamat :
No 805.St 5.Phom1.Sangkat Chrang Chomres1.
Khan Russeykeo.Phnom Penh.Cambodia

Telefon No :
Call / Sms / WhatsApp / Wechat / Viber
+855 (0) 17 889 234 
+855 (0) 78 50 50 48

Email :
cmh.holidays@yahoo.com
cmh.holidays@gmail.com

Contest Kembara Kemboja dianjurkan oleh Blog.Azri Johan dan ditaja oleh Syarikat Cambodia Muslim Holiday & Travel. Hadiah lumayan bernilai RM 2000 bakal menjadi milik para pemenang. Anda dijemput untuk menyertai contest mudah ini.

Jom sertai contest ini untuk merebut peluang memenangi wang tunai ,Habuan Lumayan RM 2000 Menanti Para Pemenang! :



Hadiah Tempat Pertama - Wang Tunai Bernilai RM700
Hadiah Tempat Kedua - Wang Tunai Bernilai RM500
Hadiah Tempat Ketiga - Wang Tunai Bernilai RM300
Hadiah Saguhati 1- Wang Tunai Bernilai RM100
Hadiah Saguhati 2- Wang Tunai Bernilai RM100
Hadiah Saguhati 3- Wang Tunai Bernilai RM100
Hadiah Saguhati 4- Wang Tunai Bernilai RM100
Hadiah Saguhati 5- Wang Tunai Bernilai RM100

Selamat mencuba :)


12 comments